Monday, May 25, 2009

Tugasan 2

3 Jurnal berkaitan kajian tindakan dalam pendidikan:

1. Tajuk Jurnal: Action Research in an Undergraduate Teacher Education Program: What Promises Does It Hold?
Oleh Debby Zambo (Arizona State University) dan Ron Zambo (Arizona State University)

2. Tajuk Jurnal: Research Into Practice: Application of Participatory Action Research to Family-School Intervention.
Oleh Bonnie S. Ho (California State University, Hayward)

3. Tajuk Jurnal: The Action Research Endeavors of Six Classroom Teachers and Their Perception of Action Research.
Oleh Deborah Sardo-Brown, Counselor and Secondary Education (West Chester University, Pennsylvania 19383)


Analisis, Penilaian dan Sintesis Jurnal:


Sampel Kajian:

Jurnal 1:
Sampel merupakan pelajar psikologi pendidikan dan pelajar seminar guru seramai 296 orang yang mana 175 orang pelajar psikologi dan 121 orang pelajar seminar guru.

Jurnal 2:
Sampel merupakan 500 orang pelajar kindergarten gred 5 sekolah rendah di San Francisco Bay area. 30% daripada mereka ialah keluarga Sepanyol, 28% keluarga orang Putih, 18% keluarga Asia, dan 24% daripada keluarga minoriti etnik campuran.

Jurnal 3:
Sampel merupakan 6 orang guru yang sama-sama mengikuti program di peringkat Master. 2 orang daripadanya mengajar sekolah rendah, 2 orang mengajar sekolah menengah dan 2 orang mengajar sekolah tinggi. 4 orang daripadanya ialah guru perempuan dan selebihnya 2 orang guru lelaki.


Setting Kajian:

Jurnal 1:
Pelajar dikehendaki melakukan tugasan yang berkaitan dengan kajian tindakan agar mereka lebih memahami proses, kitaran, dan falsafah di sebalik kajian tindakan. Mereka juga diberi struktur-struktur huraian berkenaan dengan tugasan dan mereka diberi rubrik sebagai rujukan untuk mendapatkan gred yang baik.

Jurnal 2:
Ahli psikologi sekolah memberi tunjuk ajar dalam proses mencari teori aplikasi, kajian, latihan dan polisi negara/negeri yang sesuai dengan perkongsian keluarga-sekolah.

Jurnal 3:
Setiap guru dikehendaki menjalankan kajian tindakan di dalam kelas masing-masing yang mempunyai gred yang berbeza untuk melengkapkan pengajian mereka dalam program masing-masing.


Prosedur Kajian Tindakan:


Jurnal 1:


  1. Mengendalikan dua struktur pemerhatian.
  2. Memilih fokus berdasarkan pemerhatian atau cadangan daripada guru.
  3. Membangunkan/ memilih pengumpulan tiga instrumen data dan menetapkan langkah-langkah pengumpulan data.
  4. Mengumpul data asas untuk 4-5 minggu.
  5. Analisis data.
  6. Membuat tinjauan literatur.
  7. Membuat intervention plan.
  8. Membuat rancangan, refleksi kepada rancangan secara mingguan dan membuat pembaikan jika perlu.
  9. Mengumpul dan analisis post data.
  10. Membandingkan pre dan post intervention data.
  11. Menulis keputusan akhir dan cadangan lanjut.
  12. Membentangkan projek kepada rakan-rakan sekelas, penyelia universiti, guru-guru, ibu bapa dan pentadbir.

Jurnal 2:

  1. Mengadakan kerjasama dengan persatuan ibu bapa dan guru.
  2. Mengenalpasti masalah untuk melaksanakan kajian tindakan.
  3. Mengumpul dan menganalisis data.
  4. Mensintesis data dan cadangan generasi.
  5. Merekabentuk data-driven tindakan/campur tangan
  6. Menilai campur tangan.

Jurnal 3:

  1. Merancang.
  2. Bertindak.
  3. Memerhati.
  4. Menilai.

Pengumpulan dan Penganalisisan Data:

Jurnal 1:

3 guru bertanggungjawab mengajar pelajar psikologi dan 5 guru bertanggungjawab kepada pelajar seminar guru. Mereka melakukan tinjauan dan membuat soal selidik kepada pelajar. Data dimasukkan dengan menggunakan SPSS untuk dianalisis. Skor yang pelajar dapat dikelaskan mengikut kategori.

Jurnal 2:

Mengumpul data daripada keluarga (ibu bapa), terutamanya dari segi etnik dan bahasa keluarga. Membuat soal selidik menggunakan Hopkins Survey of School and Family untuk ibu bapa. Membuat penyoalan demografik kepada keluarga dan soalan terbuka tentang bagaimana sekolah dapat membantu keluarga.

Jurnal 3:

Mengumpul data melalui pemerhatian terhadap perubahan daripada pelajar-pelajar menerusi sikap, kemahiran, peningkatan dan sebagainya. Membandingkan pelajar mereka sebelum dan selepas tindakan (kitaran) pertama.

Perbandingan Jurnal (Persamaan dan Perbezaan)

Persamaan:

Persamaan di antara ketiga-tiga jurnal ini ialah pengkaji ketiga-tiganya merupakan guru yang mana terlibat secara langsung dan lebih memahami persoalan kajian tindakan tersebut.

Perbezaan:

Terdapat beberapa perbezaan di antara ketiga-tiga jurnal ini. Antaranya ialah prosedur kajian tindakan. Setiap pengkaji menggunakan pendekatan yang berbeza untuk mendapatkan jawapan terhadap setiap persoalan. Jurnal yang ke-3 contohnya menggunakan 6 orang guru untuk menjalankan kajian tindakan di dalam kelas masing-masing kemudian setelah selesai membuat satu kitaran, penulis meminta pendapat mereka berkaitan dengan kajian tindakan. Semua mereka berpendapat bahawa kajian tindakan merupakan cara yang baik untuk memperbaiki amalan dan membuat perubahan tingkah laku khususnya di sekolah.

No comments:

Post a Comment