Monday, May 4, 2009

Aktiviti 1

Setelah Tamat BIG II

Penambahbaikan yang perlu dilakukan:

  • Sifat Kepimpinan
  • Pengurusan Masa

Matlamat

Menjadikan saya seorang pemimpin berkaliber yang sentiasa menjaga masa.

Objektif

Saya dapat memimpin satu organisasi kecil dengan baik dan dapat hadir awal ke kelas.

Pelan Tindakan

1. Langkah yang diambil


Dari segi sifat kepimpinan, saya perlu aktif dalam setiap aktiviti yang diadakan. Kemudian saya perlu menawarkan diri saya untuk menjawat jawatan dalam organisasi tersebut. Apabila saya menjadi ahli jawatan kuasa tersebut saya perlu mencari anak-anak buah di bawah saya dan saya perlu mengarahkan mereka membuat sesuatu kerja mengikut bahagian masing-masing. Di sini memerlukan komunikasi yang baik antara ketua dan anak buahnya.


Manakala dari segi pengurusan masa, saya perlu merancang setiap aktiviti yang ingin dilakukan agar semuanya berjalan mengikut apa yang dirancang. Apa yang penting ialah, jangan menangguh kerja apabila kita ada masa untuk selesaikannya. Waktu kelas contohnya, saya perlu bangun awal dan siap awal dan juga keluar awal agar saya tidak lewat ke kelas.

2. Pengumpulan Data

Diambil melalui rakan-rakan yang menilai diri saya sama ada berkesan atau tidak. Juga melalui tugasan yang dilakukan sama ada berjaya atau tidak.

3. Pemantauan

Saya memantau diri saya melalui reaksi rakan-rakan.

4. Penilaian

Saya sentiasa menilai diri saya sama ada perubahan tersebut berkesan atau tidak.

No comments:

Post a Comment