Monday, May 4, 2009

Aktiviti 2

Teknik Pengajaran Yang Tidak Berkesan

Dalam kursus Kaedah Mengajar yang saya telah ikuti semester lepas, saya dapati satu kaedah yang digunakan oleh bakal guru yang mana kaedah tersebut kurang berkesan dalan proses pengajaran dan pembelajaran. Teknik tersebut ialah teknik kuliah. Teknik ini membosankan pelajar kerana hanya pihak guru sahaja yang bercakap dan pelajar hanya mendengar sahaja apa yang diajarkan oleh guru.

Penyelesaian

Guru perlu mengenalpasti teknik yang tidak berkesan tersebut. Kemudian mencari alternatif lain bagi mengatasi masalah tersebut. Penyelesaian yang mungkin boleh digunakan ialah menggunakan teknik pembelajaran berpusatkan pelajar yang mana pelajar aktif dalam proses pembelajaran tersebut. Guru perlu membimbing pelajar tersebut dan biarkan pelajar itu mencari penyelesaiannya. Contohnya, guru mencipta beberapa masalah yang berkaitan dengan pembelajaran dan meminta pelajar tersebut menyelesaikannya mengikut kumpulan. Jika kita menjadikan tugasan ini seperti sebuah pertandingan ini akan lebih berkesan kerana para pelajar sangat suka bersaing di antara satu sama lain. Setelah itu, guru perlu memerhatikan sama ada teknik tersebut berkesan kepada pelajar atau tidak. Jika ianya berkesan guru perlu mengekalkan teknik tersebut. Dan jika ia tidak berkesan, guru perlu mencari teknik lain yang difikirkan berkesan untuk penyelesaian terhadap masalah tersebut.

No comments:

Post a Comment